Infračervená fotografie, jak na to

Chybí vám v létě sněhobílé stromy a temné nebe a pořádná zima v nedohlednu? I to může být důvod, proč se vrhnout na infračervenou fotografii. Na úvod upřesním, že tenhle článek se bude věnovat černobílé infračervené fotografii na film. Pojďme na věc!

Co budete potřebovat? 
  • Foťák, ideálně dálkoměrný
  • Objektiv se značkami pro ostření v infračerveném světle, nebo dobře korigovaný, kde značky nejsou potřeba 
  • Infračervený filtr (IR72)
  • Film s vyšší citlivostí v červeném spektru pro zachycení infračerveného světla (Rollei Infrared 400, Ilford SFX 200, Adox HR 50) 

Jak fotit v infračerveném spektru?

Infračervené fotografie se svým surrealistickým podáním kontrastu a odstínů vznikají jako výsledek kombinace filmu s vyšší spektrální citlivostí a filtru pro infračervenou fotografii, který fakticky odbourá námi viditelné spektrum světla na film kreslí už jen infračervená. 
Fotit doporučuji hlavně během slunných dnů, kde infračerveného světla dopadá nejvíce. Protože ho nevidíme, jeho kvalitu ale zvládneme posoudit až z výsledných snímků. 
Naopak není vhodné fotit v zamračených podmínkách, kdy často vyjdou spíše mdlé snímky bez jakéhokoli kontrastu pro nedostatek IR světla.

Focení v jiném spektru má svá specifika, která se projevují už při vkládání filmu do foťáku. Doporučuji činit tak ve tmě, jinak můžete očekávat několik prvních snímků osvětlených. Infračervené světlo proleze i tam, kam se to běžné neodváží. 

Filtry pro infračervenou fotografii jsou zpravidla silně tmavé a standardní IR72 nepropustí přes objektiv celých 5 stupňů světla. Na expozimetru si tedy správně nastavte výslednou hodnotu ISO poníženou z krabičkové hodnoty zvoleného filmu.
Jestli nechcete být odkázáni na stativ doporučím především využití filmu Rollei Infrared 400, který po našroubování filtru na objektiv odpovídá relativně zvládnutelné hodnotě ISO 12. Za dostatečně slunných dní tak lze fotit na dobře udržitelnou 1/125s při cloně f4-f5,6. 
Další hodnoty ISO s korekcí o 5 stupňů vypsány zde: ISO 400 = ISO 12 / ISO 200 = ISO 6 /
ISO 50 = ISO 1,5.

Máte-li dálkoměrný fotoaparát (Canon, Fed, Kiev, Leica, Voigtlander Bessa R, Zorki) můžete nechat IR filtr našroubovaný na objektivu po celou dobu focení. Zrcadlovka tady má nevýhodu, že přes objektiv není skrze filtr téměř nic vidět a je tak nutné nejdříve vymyslet kompozici a filtr našroubovat až potom pro samotné vyfocení.

Kvůli jiným vlnovým délkám infračerveného světla nemusí být to, co se zdá být v hledáčku zaostřené, ještě nutně skutečně ostré. Na množství objektivů je proto značka nadepsaná písmenem R, na kterou je potřeba posunout ostřící střelku objektivu pro správné zaostření. Moderní objektivy už bývají korigované, aby tento krok nebyl nutný.

Proč fotit v infračervené?

Infračervená fotografie přináší silně stylizované výsledky. Silný kontrast, bílé stromy, uhlově černé nebe. Ale není to všechno, lidé zbělají na úroveň duchů, červená barva vybledne jakbysmet a neorganické předměty dostanou ostré hrany a tmavé podání. 
Focení v infra tak není jenom o přírodě, ale třeba i o surrealistickém podání městských scén nebo portrétů. 

A jako bonus vzhledem určité nepředvídatelnosti infračerveného světla, se můžete o to více těšit, jak budou po vyvolání snímky vypadat. Ukázky následují 🙂

Galerie

Zajímá vás i ortochromatická fotografie? O té jsem se rozepsal ve článku na odkazu tady!